Koronaroplastyka

Jeśli pacjent boryka się z jakimikolwiek dolegliwościami w obrębie mięśnia sercowego, nie ma miejsca i czasu na półśrodki. Do działania muszą wkroczyć fachowcy, ponieważ jedynie specjalistyczna pomoc daje realną szansę na to, aby osoba chora wróciła do pełnej dyspozycji. Niestety nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza gdy schorzenia i zmiany z nich wynikające są rozległe. Może tak być, jeżeli zostaną zaniedbane założenia związane z profilaktyką, a sama diagnoza zostanie postawiona zbyt późno. Największym zagrożeniem dla serca jest jego zawał – przypadłość w wielu sytuacjach śmiertelna, jednakże można uniknąć najgorszego scenariusza.

W jaki sposób? Przede wszystkim warto zaufać medycynie, a konkretnie kardiologii. Zapobieganie jest zawsze lepsze niż leczenie. Bywa jednak tak, że zawał pojawia się znienacka i co za tym idzie nie da się go przewidzieć. Zazwyczaj takie stany mają miejsce wtedy, kiedy pacjent nie poddawał się badaniom i symptomy problemów z sercem nie były w ogóle zawczasu rozpoznane. Należy podkreślić, że wówczas ryzyko zejścia śmiertelnego jest największe.

Koronaroplastyka zalicza się do kluczowych oręży medycyny, jakie ma ona w walce z chorobami serca. Przede wszystkim trzeba podkreślić jej znaczenie w walce z potencjalnymi zawałami. O co dokładnie chodzi? O zabieg, jaki może po prostu uratować życie. Szersze naczynia oddalają ryzyko zawału serca Ten zabieg zalicza się do zaawansowanych operacji kardiochirurgicznych, jednakże jest on bardzo szeroko praktykowany, więc lekarze znakomicie radzą sobie z jego przeprowadzaniem. Nie inaczej jest w Polsce, gdzie generalnie poziom realizacji zabiegów kardiologicznych jest od lat bardzo wysoki.

Celem przeprowadzenia koronaroplastyki jest poszerzenie naczyń wieńcowych, co w konsekwencji prowadzi do ich udrożnienia i oddala scenariusz wystąpienia choroby niedokrwiennej serca i co za tym idzie zawału. Pierwszym krokiem jest rzecz jasna odpowiednie postępowanie diagnostyczne. Standardowo decyzję o ewentualnym przeprowadzeniu operacji poprzedza badania określane mianem koronografii. Polega ono na wprowadzeniu do tętnic wieńcowych kontrastu, co pozwala ocenić stan naczyń w bezpośrednim otoczeniu mięśnia sercowego. Jeśli z badania wynika, że sytuacja jest zła, może zostać podjęta decyzja o operacji.

Koronaroplastyka polega z grubsza na wprowadzeniu do naczyń specjalnych baloników rozszerzających je, a następnie specjalnego rusztowania określanego jako stent. Odpowiada ono za utrzymanie efektu poszerzenia naczyń.