Test wysiłkowy

Ludzkie serce musi być dokładnie i naprawdę kompleksowo zbadane nim zostanie podjęta jakakolwiek decyzja związana z leczeniem czy wykonaniem zabiegu kardiochirurgicznego. Współczesna kardiologia przywiązuje ogromną wagę właśnie do diagnozy, ponieważ to ona ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia dalszego postępowania medycznego. Lekarz odpowiedzialny za prowadzenie konkretnego pacjenta musi zadbać o to, by każdy aspekt był na swoim miejscu. Konieczne jest sięgnięcie do podstawowych, a gdy trzeba bardziej zaawansowanych metod weryfikowania stanu serca.

Najbardziej fundamentalne badanie to EKG, choć w swojej podstawowej postaci nie daje zawsze wiarygodnego obrazu pracy mięśnia sercowego. Stąd istnieją jego zmodyfikowane wersje. Sporo mówi się na temat EKG metodą Holtera, gdzie serce pacjenta jest poddawane monitoringowi całodobowemu. Daje to bez porównania pełniejszy obraz aniżeli statyczne badanie trwające kilka minut.

Inną postacią diagnostyki elektrokardiograficznej jest tak zwany test wysiłkowy. Tak naprawdę, w sensie technicznym, jest to „zwykłe” EKG z tą istotną różnicą, że wszystko odbywa się na gruncie dynamicznego ruchu pacjenta, jaki poddawany jest fizycznemu wysiłkowi. Standardowo służy temu jazda na stacjonarnym rowerze treningowym, w trakcie której badany ma pedałować coraz mocniej. W jakim dokładnie celu? Skuteczność diagnostyczna testów wysiłkowych Taka postać diagnostyki służy stwierdzeniu, jak wygląda poziom dokrwienia serca w warunkach zwiększonego zapotrzebowania na tlen.

To normalne zjawisko, które towarzyszy fizycznemu wysiłkowi. Chodzi o to, by niejako symulować sytuację obciążenia, jaka może zdarzyć się w toku wykonywania codziennych czynności. Można wówczas ocenić, jak serce radzi sobie w takich warunkach. Lekarz obserwuje prezentowane przez aparaturę wykresy i jest w stanie stwierdzić, czy występują jakiekolwiek objawy choroby niedokrwiennej serca.

Możliwości w tej materii są spore, a pole do oceny wyników szerokie. Sposób ten jest praktykowany obecnie na całym świecie i w zasadzie nie ma uwag co do jego skuteczności. Z pewnością taka postać badania EKG daje znacznie szerszą wiedzę na temat kondycji serca pacjenta, co jest warte podkreślenia. Oczywiście jak zawsze w przypadku takiego badania występuje ryzyko błędu interpretacji, co nie jest jednak winą metody, a ewentualnego braku kompetencji kardiologa.

Ogólnie rzecz biorąc test wysiłkowy odgrywa bardzo dużą rolę w postępowaniu diagnostycznym w kierunku stwierdzenia choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego.